f-313 قاهر 313
قاهر 313 دارای شکل ظاهری پنهانکارانه است
5- استفاده از دو ورودی که از دو مجرا هوا را به موتور می رسانند به دلیل ایجاد زاویه غیر مستقیم از موتور تا ورودی هوا، باعث کاهش بازتاب راداری می شود ضمن اینکه احتمال طراحی خود مجرا با سطوح زاویه دار برای گرفتن انرژی امواج رادار مانند شیوه استفاده شده در جنگنده اف-35 وجود دارد.
6- زائده های اطراف خروجی موتور می تواند برای کاهش اثرات حرارتی و راداری و نصب خروجی بردار متغیر در آینده مفید باشد.
7- استفاده از زاویه حمله و فرارهای یکسان در بیشتر سطوح بدنه به علاوه خطوط شکسته در لبه دریچه های ارابه های فرود برای پنهانکاری یکی از روش های لازم است که در قاهر313 دیده می شود.
8- سکان های عمودی V شکل به پنهانکاری یک هواپیما کمک شایانی می کنند که در این جنگنده مورد استفاده قرار گرفته اند.
9- باید دید برای کاهش اثرات بازتاب راداری کلاه و صندلی خلبان و خود خلبان با توجه بزرگ بودن کانوپی (طلق کابین) چه تدبیری اندیشیده شده است.
10- گازهای داغ خروجی موتور، پیش از خروج از هواپیما با هوای سرد از طریق دو مجرای بالای بدنه ترکیب شده و با دمای پائین از هواپیما خارج می شوند تا اثرات حرارتی کاهش یابد.
بخش انتها و خروجی موتور قاهر313
11- استفاده از مواد جاذب امواج راداری در بدنه برای جذب انرژی امواج رادار و کاهش بازتاب راداری از دیگر روش های استفاده شده در قاهر برای افزایش پنهانکاری است. ویژگی های پروازی
12- تمرکز جرم حول محور طولی جنگنده قاهر313 موجب افزایش مانور پذیری می شود.
13- با توجه به ابعاد هواپیما که طول آن کمتر از 16 متر تخمین زده می شود، محفظه حمل جنگ افزار آن می تواند دست کم دو بمب 2هزار پوندی یا تعداد بیشتری بمب های کوچک نقطه زن هدایت شونده، یا دست کم 6 موشک هوا به هوا در رده R-73 یا PL-12 را در خود جای دهد.
14- وجود پیشبال (Canard) برای افزایش مانورپذیری، تولید برآی مثبت، وجود سطوح کنترلی روی آن، کاهش دهانه بال با بزرگ در نظر گرفتن پیشبال از مزیت های استفاده از آن است.
15- وضعیت بال و بدنه قاهر نشان می دهد طرح آن نزدیک به طرح های «ترکیب بال و بدنه» است که دارای مزیت های آیرودینامیکی بسیار خصوصاً در کاهش تداخلات نامناسب جریان بال و بدنه است.
16- مزیت های پیشبال در زوایای حمله بالا بیشتر است زیرا با تولید جریان گردابه ای و ریختن آن روی بال باعث تولید بهینه برآ با نیاز به سرعت خطی و نیروی رانش کمتر و در نتیجه مصرف سوخت کمتر می شود.
17- با توجه به وجود پیشبال، احتمالاً این هواپیما برای مانورپذیری بیشتر با حاشیه پایداری کم و یا ناپایدار طرحی شده (در اینصورت نیاز به نرم افزار کنترل پرواز پیشرفته است که بیشتر با سامانه کنترل پرواز با سیم تطابق دارد)
18- ارابه های فرود اصلی در کنار بدنه رو به جلو جمع می شوند که باعث ایجاد فضای مفید بیشتر در داخل بدنه می شود.
19- سطح دم عمودی نسبتاً بزرگ است که پایداری سمتی مناسبی ایجاد کرده و با بخش متحرک (رادر) بزرگ، مشخصات مانوری جانبی مناسبی ایجاد می کند. با توجه به این سکان عمودی، ارتفاع قاهر کمتر از 4 متر تخمین زده می شود.
20- بال ضخیم (نسبت ضخامت بالا) در قاهر313 برای تولید برآی زیاد مناسب است البته این نوع بال ها برای سرعت های نه چندان بالا بهینه هستند. به نظر دهانه بال این جنگنده کمتر از 8 متر باشد.
21- شکل و محل ورودی هوا خطر جدایش جریان در زوایای حمله بالا دارد که با توجه به قابلیت پرواز قاهر در زوایای حمله بیش از 20 درجه باید به نحوی این مشکل مرتفع شده باشد.
22- جلوی ورودی هوای موتور حالت ریشه کشیده LERX دارد که مزیت های آیرودینامیکی بالایی دارد.
23- کانوپی بسیار بزرگ این هواپیما منجر به ایجاد دید عالی و 360 درجه به اطراف می شود که برای پروازهای ارتفاع پائین لازم است و البته در مأموریت های تهاجم زمینی بسیار کمک کرده و در نبرد هوایی نزدیک هم بسیار مفید است.
به کانوپی قاهر313 در این تصویر توجه نمایید
24- همه هواپیماها با پرواز در ارتفاع نزدیک به زمین از اثر سطح بهره مند می شوند اما شکل شکسته بال در قاهر313 به استفاده بهینه از اثر سطح برای پروازهای طولانی تر در ارتفاع پائین و نشست و برخاست از باندهای کوتاه کمک می کند.
25- شکل شکستگی بال ها همانطور که در گزارش مربوط به قایق پرنده باور-2 اشاره کردیم که نمونه کامل یک هواپیمای اثر سطحی بومی است، در نمای روبرو دارای شکل شبیه به M است که در کنار شکل W از بهترین فرم ها برای استفاده از اثر سطح است.
26- شکستگی بال ضمناً به عنوان یک بالچه نوک بال هم عمل می کند که به کاهش پسای القایی و کاهش مصرف سوخت و افزایش مداومت پروازی منجر می شود خصوصاً در پروازهای نزدیک به سرعت صوت که احتمالاً این هواپیما برای آن رژیم پروازی بهینه شده است.
27- طراحی ویژه بال و پیشبال(کانارد) اصلی ترین عوامل ایجاد توانمندی پرواز و نشست در باندهای کوتاه است که این هواپیما را برای استقرار در پایگاه های کوچک یا باندهای فرعی در راستای نبرد نامتقارن مناسب می سازد.
28- ارابه فرود این هواپیما کپی شده از هیچ یک از جنگنده های فعلی ایران نیست و طراحی جدیدی ضمن شباهت به طرح کلی ارابه فرود هواپیمای سوخو-25 دارد.
ارابه های فرود قاهر313
29- تک موتوره بودن هواپیما ضمن کاهش مصرف سوخت کلی و سهولت تعمیر و نگهداری، نشان از سبک وزن بودن این هواپیما دارد.
30- تک چرخه بودن ارابه های فرود گواه دیگری بر سبک وزن بودن این هواپیما با وزن برخاست در حدود 12تا 14 و بیشینه وزن احتمالاً کمتر از 20 تن است. سامانه ها
31- با توجه به طول و عرض کم دماغه قاهر313 به نظر می رسد بخشی تجهیزات راداری زیر محل استقرار خلبان جای داده شده باشد.
32- فرم دماغه قاهر313 با شکل آنتن رادارهای هوایی موجود در جنگنده های کشور تطابق ندارد بنابراین به احتمال زیاد یک رادار جدید و متفاوت یا راداری موجود با آنتن جدید برای آن در نظر گرفته شده است.
33- استفاده از دو نمایشگر چند منظوره یا MFD بزرگ در وسط کابین و سه نمایشگر کوچکتر نشان از تلاش و حرکت به سمت استفاده از سامانه های جدید و پیشرفته است که منجر به کاهش هزینه و زمان تعمیرات، افزایش چشمگیر قابلیت اطمینان و مزیت های دیگری دارد که در گزارش بالگرد طوفان-2 به آن پرداخته بودیم.
34- استفاده از 8 نمایشگر آنالوگ در کابین در کنار نمایشگرهای فوق نشان دهنده نهایی نشدن فناوری MFDها از نظر طراحان قاهر 313 دارد.
کابین نمونه رونمایی شده از قاهر313
35- تجهیزات مخابراتی و کنترل های سامانه های جانبی در کنار دست خلبان جای گرفته که طراحی مرسومی است. هرچند که دسته گاز موتور در تصاویر منتشره از کابین دیده نمی شود.
36- در این جنگنده از رادیوهای بومی ساخت صنایع الکترونیک وزارت دفاع با قابلیت های جهش فرکانسی و مقاوم در برابر اختلال و برخوردار از رمز کننده های خودکار با الگوریتم های پیشرفته استفاده شده است.
37- صندلی پرتاب شونده این هواپیما شباهت ویژه ای به نمونه های موجود نداشته و احتمالا همان نمونه بومی باشد که چندی پیش آزمایش آن از هواپیمای بستر آزمایش "آرمیتا" با موفقیت کامل انجام شد.
Lockheed Martin F-22 Raptor
لاکهید مارتین. اف- ۲۲ رپتور
بدون هیچ گونه شک و تردیدی و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان صنایع نظامی و هوایی جهان، اف- ۲۲ بهترین جنگنده حال حاضر جهان است. حتی با نگاهی مختصر به ظاهر این پرنده خوش ساخت نیز می توان به درستی این اظهار نظرها پی برد. هرچند اطلاعات چندانی در ارتباط با مراحل و مواد مورد استفاده در ساخت این هواپیما از سوی وزارت دفاع آمریکا منتشر نشده است اما قابلیت شکستن دیوار صوتی، رادار گریزی کامل و حمل موشک های کروز را می توان به عنوان بخش کوچکی از توانایی های رپتور در نظر گرفت. هزینه ساخت هر فروند از این هواپیما بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی نیروی هوایی آمریکا بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار و هزینه کلی تولید آن بالغ بر ۶۵ میلیارد دلار است. هزینه های سنگین تولید اف- ۲۲ باعث شد تا وزارت دفاع آمریکا در سال ۲۰۰۹ خواستار توقف این پروژه شود. پس از آن مجلس سنا به این درخواست رای مثبت داده و سه ماه بعد با قانونی شدن لایحه سیاست نظامی آمریکا بودجه این پروژه به طور کامل قطع شد.
Boeing C-17 Globemaster III
بوئینگ. سی- ۱۷ گلوب مستر ۳
این هواپیمای ترابری- نظامی آمریکا از سال ۱۹۹۳ فعالیت عملیاتی خود را آغاز کرده است. توانایی حمل ۱۰۰ سرباز با امکانات نظامی کامل این هواپیما را به یکی از مهره های کلیدی آمریکا در جنگ عراق و افغانستان مبدل کرده بود. این در حالی است که هزینه تولید هر فروند سی- ۱۷ برابر با ۱۹۱ میلیون دلار است. این هواپیما در نیروی هوایی کشورهای بریتانیا، کانادا و ناتو نیز به فعالیت می پردازد.
Boeing EA-18G Growler
بوئینگ. ایی اِی- ۱۸ جی گرولر
هدف از طراحی و ساخت این جنگنده حضور در جنگ های الکترونیک است. ایی ای- ۱۸ می تواند با استفاده از امواج الکترومغناطیسی، تجهیزات و سلاح های دیگری که در این زمینه در اختیار دارد باعث اختلال در سیستم های راداری و ارتباطی دشمن شود. آغاز تولید این محصول به سال ۲۰۰۷ باز می گردد و از سال ۲۰۰۹ فعالیت عملیاتی خود را آغاز کرده است. هزینه تولید هر فروند از این هواپیما برابر با ۶۷ میلیون دلار است.
McDonnell Douglas F/A-18 Hornet
مک دانل داگلاس. اف/اِی- ۱۸ هرنت (زنبور سرخ)
اف/ای- ۱۸ توسط شرکت مک دانل داگلاس معرفی و توسط شرکت بوئینگ که در سال ۱۹۹۷ این شرکت را خریداری کرد به تولید خود ادامه داد. وظیفه اصلی این جنگنده انجام ماموریت های شناسایی و پشتیبانی هوایی است. هرنت می تواند به حداکثر سرعت ۱۱۹۰ مایل بر ساعت رسیده و در مدت زمان کوتاهی به سقف پروازی ۵۰ هزار پایی دست پیدا کند. هزینه تولید هر فروند از این هواپیما برابر با ۵۷ میلیون دلار است.
Lockheed Martin F-35 Lightning II
لاکهید مارتین. اف- ۳۵ لایتنینگ ۲ (صائقه)
اف- ۳۵ به عنوان بخشی از پروژه مشترک میان آمریکا، بریتانیا و سایر متحدان مطرح با عنوان "جنگده های تهاجمی مشترک" شکل گرفته است. این هواپیما برای انجام ماموریت های هوایی، دریایی و شناسایی طراحی و ساخته شده است. اف- ۳۵ می تواند به توپ گاتلینگ و هشت نوع موشک مختلف مجهز گردد. از سوی دیگر قابلیت حمل بمب اتمی بی- ۶۱ نیز از دیگر امتیازهای برجسته این هواپیما محسوب می شود. هزینه تولید هر فروند اف- ۳۵، ۱۲۲ میلیون دلار بوده و آمریکا طی قراردادی به ارزش ۳۲۳ میلیارد دلار، قصد دارد دو هزار فروند از این هواپیما را به ناوگان هوایی خود اضافه نماید. در زمان امضای این قرارداد در سال ۲۰۰۱، لاکهید مارتین رکورد بزرگترین قرارداد نظامی تاریخ را به خود اختصاص داد.
اگر جوانی غیر مسلمان از من بپرسد که چرا نماز می خوانی و چرا نماز نمی خوانی و چرا اینگونه نماز می خوانی و چرا به زبان عربی و چرا به جای نماز خواندن همیشه به یاد خدا نیستی؟ در پاسخ او چه بگویم. ضروری است قبل از اینکه آن جوان و یا هر کس دیگری از ما بپرسد، باید خودما از خودمان این سوالات را بپرسیم و جوابشان را در حد فهم خود، پیدا کنیم، تا مانند دانش آموزی نباشیم که فقط سوالات را سر جلسه امتحان می بیند و در صدد پاسخ گویی بر می آید و نتیجتاً چندان موفقیتی هم نمی آورد. ولی باید در هنگام پرسیدن سوال، سوال بپرسیم و یا بعبارتی، هدف ما از سوال کردن، قانع شدن است یا پیدا کردن دلایلی که ما آنرا نمی دانستیم، چون مانند این است که یک مریض به پزشک مراجعه می کند و وقتی پزشک برای او، دارویی را تجویز می کند، و مریض از دکتر دربارۀ دارو و نوع تاثیرات آن و اینکه در کدام قسمت از بدن اثر می کند و چگونه واکنش شیمیایی آن دارو در بدن انجام می شود، سوال می کند و دکتر به او توضیحات مختصری را وقتی می تواند بپرسد که آن مریض ، خودش یک پزشک باشد و در حد آن معالج اطلاعات داشته باشد.
در مورد نماز و سایر احکام الهی هم، مسئله از این قرار است، ما باید به دنبال دلایلی باشیم که تا حال نتوانسته ایم آنها را بیابیم و وجود داشته اند، نه اینکه بگوئیم، خداوند برای این دستوری که داده، ما را قانع کند، چون در آن صورت باید، نعوذ بالله ما خود را در حد آفریدگار قرار دهیم که این ظلم به خود است و نه تنها را دردی را دوا نمی کند بلکه چنین چیزی امکان هم ندارد، چون یکتا بودن خدا را نفی می کند و چون نمی توانیم در آن حد باشیم پس علم ما بسیار اندک است و بیش از حد خود پا را فراتر نگذاریم، چون جنبۀ آن را نمی دانیم و این جمله به صورت نظم، شعری جالب توجه است که:
* ای مگس عرصۀ سیمرغ نه جولانگه توست عرض خود می بری و زحمت ما می داری*
پس تا اینجای بحث، بطور مختصر، مشخص شد که هدف ما از پرسیدن سوال های فراتر از تخصص، قانع شدن در حد یک پزشک نیست که بلکه در حد مریض، مطمئن شدن است.
وقتی خداوند انسان را آفزید و به ملائکه خود فرمود که برای او سجده کنند و ادم را اشرف مخلوقات و خلیفۀ خود در روی زمین قرار داد، یعنی می خواهد به او مقامی والا ببخشد و وقتی فرمود: بازگشت همه به سوی من است، یعنی امانتی را که به شما داده ام، پس گرفته و بازخواست اعمالتان را خواهم ساخت. در وجود انسان نیز، عزت نفس را قرار داد و او را مختار آفرید تا او خود نیز، بداند و بخواهد به مقامی والا برسد.
پس لازمۀ رسیدن به مقامی والا، داشتن تلاشی والاست و تلاشی که هدایت شود به مسیری درست، بنابراین به یک هادی نیز نیاز ذاریم، همانگونه که یک دانشجو برای تکمیل پایان نامۀ ارشد یا دکترای خود، یک استاد راهنما برای خود انتخاب میکند. چون بدون استاد راهنما، دانشجو در انتخاب مرجع و دیگر مسائل، دچار مشکل می شود که شاید به هر دری بزند و بسیار سخت بتواند، تحقیقات خود را سامان دهد. البته این مثال، برای نزدیک شدن ذهن مخاطب به این واقعیت است، و الا این کجا و آن کجا:
کار خود را قیاس از کار پاکان مگیر گر چه باشد در نبشتن شیر، شیر
آن یکی شیریست اندر بادیه وان یکی شیریرست اندر بادیه
آن یکی شیریست کانسان می خورد وان یکی شیریست کانسان می خورد
از طرفی چون عبادت کردن و باور به اینکه خالقی قادر وجود دارد، در فطرت انسان گذاشته شده است، انسان نیز همیشه کمبود یک معبود و راهنما را در حیات خود احساس می کند و دوست دارد در مصائب با یکی بهتر از همه صحبت کند و این واقعیت را ،آفریدگار علیم به آن است و چون پروردگار عالم و انسان نیز است، این مطلب را که ، خود خداوند بهترین راهنما است ، بوسیله پیامبران بوسیله پیامبران ابلاغ نموده است و مهمتر از آن ، اینکه چگونه با معبود خویش ارتباط برقرار کند و حرفهای خود را بگوید. ساده ترین مسئله در برقراری یک رابطه این است که زبان آن رابطه را بدانی و در مراحل بعدی آداب را رعایت کنی . مثلا در فرستادن یک تلگراف باید الفبای مورس را بلد باشی تا ارتباط تلگرافی معنا پیدا کند.
با توجه به این مسئله، خداوند روش صحبت کردن بنده را با خود نماز فرموده و نماز خواندن ، غیر از به یاد خدا بودن است چون به یاد خدا بودن را خداوند در روز الست در وجود انسان قرار داده و باید آن را پیدا کنی، ولی نماز خواندن را قبل از آمدن به این دنیا است که انسان خود را نیاز مند آن می داند. پس جواب این سوال داده شد که " چرا به جای نماز، به یاد خدا نیستی؟ " و اما چرا آداب نماز به این گونه است که باید کلمات معینی را بگوئیم و حرکات مشخصی را انجام دهیم. خداوند در آموختن روش صحبت با خود به بندگانش ، منتی بزرگ بر آنان نهاد تا آنان را از سردرگمی نجات دهد و شکی هم در این نیست که باید نماز به این گونه اعاده شود. چون از ابتدای نماز که تکبیر می گوئیم و به عظمت خدا اقرار می کنیم و با بسم الله شروع می کنیم، با تکبیر گفتن، نفس خود را آگاه می کنیم که با عظمتی بسیار فراتر از عقل طرف هستیم . در گفتن بسما الله ، معمولا در بین جمع مردم نیز رسم است که وقتی می خواهند کاری مهم را آغاز کنند، به نام عزیزی شروع می کنند و یا نام عزیزی را بر مولود خود یا بر محلی می گذارند، تا با این کار هم ارزشی به کار خود دهند و هم یاد آن عزیز را در میان خود و در یاد خود به خاطر داشته باشند و خداوند نیز در آغاز هر سوره و به طبع آن چون در نماز نیز سوره ای از قرآن خوانده می شود ، نام خود را ذکر می کند که بنده بداند که این کار را به خاطر خدا انجام می دهد. در کل خداوند ، ادب را به بنده خود می آموزد که با رب خویش چگونه سخن بگوید، چون خداوند را نه عقلی می تواند درک کند و نه می تواند وصف کند که خود انسان بتواند طریقۀ نماز را ابداع کند و چون قدرت کافی برای ادراک را ندارد، ممکن است در همان ابتدای امر فرق بین مدح و حمد را نتواند تشخیص دهد و از ابتدا راه کج رود . چون حمد برای کسی است که خصوصیتی را از روی اختیار و قدرت و بدون اینکه کسی به او یاد دهد و گوشزد کند داراست ولی مدح برای کسی یا چیزی است که خصوصیتی را از روی اینکه شرایط ایجاب می کند داراست و یا بعبارتی حمد برای حالتی است که خصوصیات آن شخص همیشگی است ولی مدح در حالتی است که طرف یا مجبور است و باید آن ویژگی را داشته باشد و اگر نداشته باشد مورد قبول نیست و ممکن هم هست بعد از مدتی بر حسب شرایط آن ویژگی را از دست بدهد.
پس برای این است که وقتی گلی را که بوی خوشی دارد وصف می کنی و یا کسی را تعریف می کنی که در حالت عصبانیت، عفو کرد ، می گویی من انرا به خاطر بوی خوشی که دارد یا به خاطر اخلاق خوبی که دارد مدح می کنم. پس باید بدانیم که فقط در مورد خداست که حمد صدق می کند پس تا وقتی که این فرق را درک نکنیم نمی توانیم اصل نماز را درک کنیم . اگر حمد خداوند را کنیم ، نماز را برای او به پا داشته ایم . بعد از اینکه حکد را فقط برای خدا مخصوص می دانیم به ادامه نماز می پردازیم ، چون فهمیده ایم که با قدرتی فراعقلی صحبت می کنیم و برای این است که می گوئیم خدایا ما را به راه راست هدایت فرما . خداوند در مواردی که بنده اش استعداد دریافت معانی را داشته باشد بعضی از حقایق را بر او نشان می دهد. وقتی خداوند در شب معراج قصد داشت به حضرت پیمبر حق بودن و اعمال نماز را نشان دهد، یکی یکی هر کدام از پرده ها را از مقابل چشم رسول الله برداشت و با برداشتن هر پرده، پیامبر نیز تکبیر می گفت، تا اینکه وقتی پرده اخر برداشته شد و پیامبر عظمت خدا را مشاهده کرد ، عظمتی را بالاتر را مشاهده کرد، ناگهان سر تعظیم فرود آورد و گفت: « سبحان ربی العظیم و بحمده » و چون سر از تعظیم بلند کرد ، عظمتی بلندتر را مشاهده کرد و این بار بر سجده افتاد و این ذکر را بر زبان جاری ساخت:«سبحان ربی الاعلی و بحمده » و با این کار ، خداوند به پیامبر خود و در نتیجه به بندگانش این حقیقت را آشکار ساخت که صحیح ترین روش عبادت و صحبت با پروردگار ، همین گونه است.
پس عالی ترین و با احساس ترین و عاشقانه ترین جملات و اعمال در نماز روی می دهد و زبان عربی نیز مناسب ترین گزینه برای بیان جملات نماز است، در این مورد فقط به این نکته اکتفا می کنم که، در هیچ زبان دنیا ، عبارت« بسم الله الرحمن الرحیم » به این اندازه شیوا و درست به همین اندازه کوتاه ترجمه نشده است و برای بیان آن به زبان دیگر باید تفسیر و مباحثه را به آن ضمیمه کنیم . هر چند که اصلا لفظ جلالۀ « الله » را نمی توان ترجمه کرد، چون اسم علم و خاص است، درست مثل اینکه اسم کسی حسن است و در زبان فارسی به بگویی زیبا، که امری نامتعارف است و خوشایند نیست.
پس از هر طرفی که بخواخیم، نماز را مورد نقد قرار دهیم در نهایت به حقانیت آن و اینکه عالی ترین درجۀ عشق و تعبد است ، خواهیم رسید. بنابراین پرسیدن سوالاتی مانند اینکه چرا نماز می خوانی ، تقریبا مانند این است که از فرزندی بپرسی چرا با مادرت حرف می زنی؟ او در جواب ما نمی تواند پاسخی دقیق و کوتاه بدهد و مجبور است ، بحثی مفصل باز کند و دلیل کارش را توضیح دهد.
ولی در این مقالۀ کوتاه ، بیش از این نمی توان بحث را گسترش داد، چون از حوصلۀ متنی که برای پاسخ دادن به سوال است خارج می باشد ولی باید در حد فهم خود این حقیقت را بفهمیم.
*آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید*
ان شا الله نماز را برای حمد خدا وسپاس او و برای آرامی جان خستۀمان ادا کنیم، نه برای رفع تکلیف و از روی لجاجت تمامی دلایل را نفی نکرده و پلهای پشت سرمان را خراب نکنیم.
به نام خدا باسلام خدمت اعضای محترم.دوشنبه شب در حلقه ی صالحین صحبتی مطرح شد پیرامون آسیب شناسی استفاده از ماهواره از این رو بر خود وظیفه دانستیم که منبع جامع و کاملی را در مورد این معضل بزرگ ارائه کنیم.تا کم و کاستی ها وایراد ها بر طرف شود.
سردار سرتیپ دوم پاسدار حمید سرخیلی جانشین قرارگاه مدینه نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتگوی اختصاصی با سپاه نیوز بر لزوم پاسداشت هفته دفاع مقدس تاکید کرد.
با سلام خدمت کاربران عزیز در این قسمت از وبلاگ قصد داریم به پیشنهادات شما بپردازیم . شما در این قسمت می توانید موضوع مطالبی که می خواهید در رابطه با آن بدانید و آن موضوع در وبلاگ مورد استفاده ی شما و دیگر کاربران قرار گیرد. در قسمت نظرات قرار دهید تا در اسرع وقت آن موضوع مورد تحقیق قرار گرفته و در وبلاگ قرار داده شود....
باتشکر ...
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد